+31 6 44 92 57 50
LinkedIn
  • Wat
    • Advies
    • Coaching
    • Training
    • Interim management
  • Hoe
  • Klanten
  • Over Ons
  • Nieuws
  • Contact

Blog 1 Jacqueline Scholten: Ik heb een vak!

14 september 2016Nieuws2 reactiesManon

Rare titel hè voor iemand die al 23 jaar werkt. Toch voel ik het zo. Ik begrijp dat dit uitleg nodig heeft.

Ik ben mijn carrière begonnen in de sales en wel als intercedente bij een uitzendbureau. Hierna volgde 6 jaar als respectievelijk sales & marketing manager, key accountmanager en conceptmanager bij Autogrill. In deze laatste 3 functies deed ik vrijwel hetzelfde maar kreeg de functie steeds een andere naam in het kader van de veranderingen binnen het bedrijf. Ook de tijdsgeest waarin functienamen steeds sexier of internationaler moeten worden speelde hierbij een rol.  In 2003 werd ik Hoofd Business Development bij KPMG.  Heel lang en ik denk zelfs tot op de dag van vandaag zijn er mensen die niet begrepen wat ik deed. Want was ik nou salesmanager,  marketeer, trainer of verandermanager?

Zelf hield ik me in die dagen met deze vragen niet zo bezig. Het was zowel bij Autogrill als bij KPMG mijn opdracht om de organisatie commercieel slagvaardiger te maken. Ik had de mooiste functie die er was want ik mocht me overal tegenaan bemoeien. Immers om een organisatie slagvaardig te maken moet het duidelijk zijn wat de koers is (strategie), moet deze koers helder zijn (leiderschap), moeten de medewerkers  de koers kennen en omarmen (interne communicatie, verandermanagement) en daarnaast moeten de systemen en processen de manier van werken ondersteunen (procesoptimalisatie/training).

Maar ja, wat is bemoeial voor functie? De marketeers vonden me geen marketeer, de communicatiemensen geen communicatiespecialist en tja organisatieadviseur was ook al een geclaimd domein. Kortom, ik had wel werk, zelfs het leukste werk maar kennelijk geen vak/vakgebied.

Toen ik in 2008 voor mezelf begon kostte het me dan ook best moeite om uit te leggen wat ik deed. Ik herinner mij ook nog een intake met een bureau dat bemiddelde voor interimopdrachten waar de mevrouw in kwestie zei “tja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met u moet, want bent u nou specialist of generalist”.  Je zult het begrijpen van dit gerenommeerde bureau heb ik nooit meer iets gehoord want ik paste niet in een hokje.

Maar sinds een paar jaar is daar het fenomeen business development. Ineens heeft elke afdeling een Business development afdeling. De vacaturesites staan er vol mee. En in een aantal van die rollen herken ik mijzelf. Vandaar: ik heb een vak!

Dit brengt mij direct op het onderwerp van mijn volgende blog: hoe scheid je het kaf van het koren want ineens heet alles business development……

2 reacties. Reactie plaatsen

Tanja Beks
4 oktober 2016 12:20

hi Jacqueline, leuke blog, leuk om weer eens wat van jou te zien, ik kijk uit naar de volgende!

Beantwoorden
Trinke
6 oktober 2016 15:11

Hoi Jacqueline, heel herkenbaar en leuk geschreven. Op eens is daar het moment dat men kan uitleggen wat je doet. En anders gewoon doen. Als het goed is wat je doet, vragen ze je vanzelf opnieuw.

Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact Libretti

Delftsingel 38 B
1566VJ Assendelft

T: +31 6 44 92 57 50
I: info@libretti.nl

Email
LinkedIn

Recente berichten

  • Blog 3 Jacqueline Scholten – Street Smart
  • Blog 2 Jacqueline Scholten – Ik ben een OEN!
  • Blog 1 Jacqueline Scholten: Ik heb een vak!